Hoppa till innehåll

Rapport från IT-caféet Arkivgatan i Lund

Michael Hägglin hjälper en besökare
Stefan Persson och en av besökarna i djup koncentration

Efter att tidigare i höst ha besökt två av föreningens IT-caféer i Malmö (Bunkeflostrand och Stadsbiblioteket) blev det dags att göra en liten tur till vår filial på Arkivgatan 7C i Lund. Där har volontärer bedrivit IT-caféverksamhet i många års tid på Träffpunkten Arkivgatan. Verksamheten finns redovisad i SeniorNet:s deltagarstatistik sedan 2019. Det har förekommit många olika verksamheter förutom IT-café så också föreläsningar, kurser och föredrag. Det finns till dags dato uppemot 800 olika deltagare redovisade. Föreläsningarna under årens lopp har behandlat Bank-ID, Googlesök, ordnande av digitala bildarkiv, Windows 10 och hur man hanterar Doros mobiltelefon. En bred verksamhet som synes.

Lunds kommun har tio träffpunkter för seniorer, både inne i stadskärnan och ute i byarna. På dessa träffpunkter för seniorer finns det möjligheter att delta i många roliga, intressanta och hälsofrämjande insatser. Förutom IT-caféet som SeniorNet håller i en eftermiddag i veckan på tisdagar finns det ett stort utbud av andra aktiviteter och informationstillfällen. Det finns även ett IT-café till i Lund i veckan, på torsdagar, och då på Sankt Laurentiigatans träffpunkt, samt ett varannan vecka på Dalby bibliotek också på torsdagar.

Under dagens besök var handledarna Michael Hägglin och Stefan Persson närvarande. På Arkivgatan har man en kölista som hjälpbehövande kan teckna sig på och så kallas de i tur och ordning till en individuell handledning och problemlösning. Deltagarna får här ta med sig sina egna apparater eftersom det inte finns något iordningställt datarum på träffpunkten.

Som exempel på de problem som Michael och Stefan hade att ta itu med kan några nämnas. Stefan fick hjälpa till med att lösa ett problem med att översätta en skriven text i ett SMS från svenska till engelska och sedan sända iväg meddelandet. Det var många enskilda moment som måste genomföras i rätt turordning och sedan också komma ihåg dem. Även om det rörde sig om en tämligen enkel funktion förklarade Stefan på ett pedagogiskt och tålmodigt sätt hur problemet skulle lösas.

En handledningssituation kan ta ganska lång tid, ibland upp till en halv timme.

Michael hade en annan utmaning – det rörde sig om epostmeddelanden som kom in i en mailfunktion men inte i det mailkonto som var inlagd i mobiltelefonen från början. Han försökte lösa problemet utifrån flera olika utgångspunkter men måste till slut konstatera, att det kan ha att göra med att mobilen var väl gammal vid det här laget och användaren skulle behöva införskaffa en nyare modell.

Under tiden ökade kön i ”väntrummet” så att till slut fyra personer satt och väntade på sin tur.

En annan deltagare var på ”återbesök”, hon hade konsulterat Stefan vid ett tidigare besök och ville passa på att meddela, att det tidigare problemet nu hade löst sig på ett oförklarligt sätt.

En av deltagarna, Marianne Nyström Dehlin meddelade att hon var mycket nöjd med hjälpen från handledarna på SeniorNet och påpekade särskilt att ”de är så tålmodiga och ger sig tid”.

På frågan om det kan finnas särskilda frågor och problem som uppmärksammas i det ”akademiska Lund” menar både Michael och Stefan att det nog inte är så, mer än att det kanske inte är så många ”vanliga” f d arbetare bland deltagarna. Det är också ett övervägande antal kvinnor som söker hjälp, medan männen tycks utebli. Kanske klarar de av sina IT-frågor på annat sätt eller kan ha arbetat mera med datorer än kvinnorna och behöver inte så mycket hjälp.

Avslutningsvis konstateras, att det går ganska bra att hjälpa de äldre med ”tekniken” men situationen med att komma ihåg alla lösningsmoment på ett visst problem kan vara svårt ibland.

Efter att alla väntande hade fått sina frågor besvarade började skymningen sänka sig över Lund och det sista IT-caféet för terminen på Arkivgatan kunde avslutas. En deltagare tackade: ”Tusen tack, hjälpen var väldigt värdefull idag”.