IT-caféet på Stadsbibliotekets Lärcenter har öppet tisdagar mellan kl 13 – 15. Möteslokalen ligger en trappa upp i ett hörn i den gamla biblioteksbyggnaden eller Slottet som den kallas. På Lärcentrum finns ett medielabb där vuxna kan jobba med kreativa projekt; SeniorNet Malmös IT-café räknas in i Lärcentrums verksamhet.

Det är Thomas Christenson och Stefan Bolin samt praktikant Leonardo Dias från NTI-gymnasiet som håller i rådgivningen. Leonardo gör sin andra praktikperiod hos SeniorNet, han tycker att det är jättetrevligt att vara praktikant hos oss och att det är fint att kunna hjälpa äldre med sina IT-frågor. Hans framtidsplaner är att kunna arbeta med IT.
Dagens besökare var genomgående kvinnor, men en äldre herre kom också några minuter före stängningsdags.
Den lokal som SeniorNet disponerar har inga egna datorer utan deltagarna måste ta med sina egna mobiler, paddor eller laptoppar. Men så händer det ibland också att en deltagare har glömt att ta med sin apparat som damen som besökte ett IT-café för första gången. Hon hade en ny laptop med en fantastisk skärm, som ”man nästan kunde ta i hand med”, men hon var inte riktigt sams med maskinen utan behövde hjälp med att komma i gång. Men eftersom den inte var med får hon komma tillbaka vid ett senare tillfälle. Stefan passar också på att informera om SeniorNet:s arbete och fördelen med ett medlemskap i föreningen.
Samtidigt så hjälpte Thomas Susanne Björk med att förnya sitt BankID. Susanne tittar in regelbundet när hon behöver hjälp med någon IT-fråga och hon är jättetacksam för all den hjälp som hon har fått.
Vilka frågor och problem stöter då Stefan och Thomas på? Vanliga problem är när någon ska aktivera en ny mobil eller padda eller hantera lösenordskrångel, och informationsöverföringar mellan gamla och nya apparater. Deltagarna kan vara osäkra på olika uppgifter eller frustrerade över att inte förstå oklara instruktioner för olika installationer. Den senaste tidens avslöjanden av nätbedrägerier som Uppdrag Granskning har redovisat kan också göra enskilda personer ängsliga och otrygga på hur de ska våga använda Swish och andra betalningsfunktioner. Tragiska situationer i dubbel bemärkelse kan förekomma när den ena parten i ett förhållande har gått bort och det är den som har hållit i alla ekonomiska och elektroniska transaktioner. Ibland kan ett problem dock också ha en rolig vinkel. Som användaren som ville ha hjälp med sin mobil där kontaktlistan var full och det inte gick att sätta dit fler namn och telefonnummer. När Thomas då vände på mobilen i fråga såg han, att hela bakstycket var fullklistrat med lappar med olika personers telefonnummer!
IT-caféet på Stadsbiblioteket har i år haft mellan fem och tretton besökare per kontakttillfälle. Det blir i genomsnitt nio personer. Stadsbiblioteket arbetar som helhet med något större volymer. Under 2023 hade de drygt 700 000 besökare. Man har ännu inte återhämtat sig till besöksantalet före pandemin, men är på god väg uppåt. Det lånades ut ungefär 520 000 olika medier förra året. Stadsbiblioteket äger allt som allt olika material i fysiskt format tillsammans med de olika områdesbiblioteken. Det rör sig om drygt 600 000 exemplar av tryckta böcker, CD och DVD.
Stadsbiblioteket flyttade sin vuxen- och barnavdelning år 1946 till det Röda Slottet där SeniorNet har sin tisdagslokal. Biblioteksverksamheten i Malmö startade 1905 i regi av ”Malmö biblioteks-
och föreläsningsförening”. Malmö stad övertog sedan verksamheten 1927 och höll till i lokaler i Hotell Tunneln. Den speciella barnavdelningen kom till på privat initiativ 1914 i samband med den stora Baltiska utställningen.
När det gamla biblioteket började växa ur sina lokaler beslutades om ett nytt biblioteksbygge vid Triangelen. Den danske arkitekten Henning Larsens förslag vann i en arkitekttävling och så småningom stod Ljusets kalender färdigt tillsammans med det renoverade Slottet 1999. Stadsbiblioteket har blivit utsedd till ett av de tolv vackraste biblioteken i världen. SeniorNet Malmö har också arrangerat två föredrag tillsammans med Parkering Malmö och en politikerutfrågning i bibliotekets Röda rum. Året var 2022 för dessa tre aktiviteter.
Avslutningsvis kan nämnas att när Thomas och Stefan försökte lösa ett knivigt problem som det inte verkade att bli någon ordning på sade Thomas spontant: ”Jag ger mig inte!” Det kunde kanske gälla som motto för all vår verksamhet med IT-problemen? ”Vi ger oss inte!”